Podsumowanie konferencji „Zawód przyszłości – kompetencje jutra” w Łodzi

2 godzin temu

23 października 2025 roku odbyło się w Łodzi wyjątkowe edukacyjne wydarzenie. Zgromadziło doradców zawodowych, nauczycieli i pedagogów, którym bliska jest idea rozwoju doradztwa zawodowego w szkołach.

Organizacją spotkania zajęło się Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego. Udział w nim pozwolił odkryć najnowsze trendy w edukacji. Był także sposobnością do wymiany inspiracji i doświadczeń w gronie pasjonatów doradztwa edukacyjno-zawodowego.

Szczególną uwagę poświęcono prezentacji dobrych praktyk i wymianie doświadczeń, co przełożyło się na praktyczny wymiar konferencji.

Program szkolenia objął także prelekcje dotyczące:

  • kluczowych kompetencji przyszłości (Magdalena Mrozkowiak z Wydziału Kształcenia Zawodowego i Doradztwa Zawodowego Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie);
  • relacyjnych aspektów pracy doradcy zawodowego (Marta Knaś),
  • przedstawienia praktycznych ofert wsparcia doradców zawodowych (Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego);
  • omówienia narzędzi i kryteriów przyznawania certyfikatów lidera doradztwa zawodowego w szkołach na rok 2025/2026.

Wystąpienie Magdaleny Mrozkowiak dotyczyło kluczowych kompetencji przyszłości w kontekście doradztwa zawodowego i nowoczesnej edukacji.

Prelegentka zaprezentowała najnowsze trendy na rynku pracy. Zwróciła uwagę na dynamiczny rozwój nowych technologii, digitalizację, globalizację oraz rosnące znaczenie sektora zielonej gospodarki, opieki zdrowotnej i zawodów kreatywnych. Wskazała, iż przyszłe zawody będą wymagały elastyczności, ciągłego uczenia się, kompetencji społecznych oraz umiejętności pracy zespołowej i komunikacji międzykulturowej. Poruszyła także temat wspólnej roli nauczycieli i doradców w rozwijaniu tych kompetencji.

Szeroko omówiła działania ORE prowadzone na rzecz wsparcia szkół i nauczycieli w przygotowywaniu uczniów do wyzwań zawodowych przyszłości. Podkreśliła znaczenie sieci współpracy, nowoczesnych programów nauczania i rozwijania umiejętności miękkich.

Podczas wystąpień podkreślano rolę kompetencji relacyjnych w pracy doradcy zawodowego oraz to, jak ważne jest łączenie sił doradczych w zespołach, grupach i sieciach wsparcia.

Uświadomienie sobie znaczenia współpracy oraz otwartości na budowanie sieci kontaktów pozwala znacząco podnieść jakość i skuteczność wsparcia udzielanego uczniom. Świadome rozwijanie kompetencji społecznych, komunikacyjnych oraz budowanie relacji opartych na zaufaniu to szansa na indywidualne i skuteczne wsparcie młodych ludzi w wyborze dalszej ścieżki edukacyjnej i zawodowej.

Idź do oryginalnego materiału