W Ośrodku Rozwoju Edukacji 11 grudnia br. odbyło się seminarium „Mózg w wielu odsłonach: neuroróżnorodność, mutyzm, FAS – teoria, praktyka, wsparcie”. Zostało ono zorganizowane przez Wydział Edukacji Włączającej (WEW).
W wydarzeniu wzięli udział specjaliści z poradni psychologiczno-pedagogicznych, placówek doskonalenia nauczycieli, przedszkoli i szkół. Uczestników powitali dyrektor ORE Andrzej Suchenek i wicedyrektor ORE Marzenna Habib. Konferencję otworzyła podsekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej (MEN) Izabela Ziętka. W swoim wystąpieniu podkreśliła, jak istotny jest każdy uczeń. Omówiła działania MEN wzmacniające kompetencje kadr systemu oświaty w obszarze diagnozy, wsparcia i pracy z grupą zróżnicowaną, a także oceny funkcjonalnej. Wskazała na rolę Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą. Swoją wypowiedź podsumowała zdaniem, iż „wszystkie dzieci są wyjątkowe”.
Krajowa konsultantka w dziedzinie psychiatrii dzieci i młodzieży dr Aleksandra Lewandowska wygłosiła wystąpienie „Neuroróżnorodność jest faktem, dlatego różnorodność wsparcia powinna być standardem”. Zwróciła uwagę na konieczność współpracy między resortami zdrowia i edukacji w tym zakresie. Podkreśliła, iż tylko wczesne rozpoznanie trudności oraz adekwatne wsparcie dają szansę na poprawę funkcjonowania dziecka czy młodego człowieka i uchronią go przed powikłaniami, takimi jak depresja czy lęki, oraz podejmowaniem prób samobójczych.
Wykład „Cybernetyka mózgu a zaburzenia neurorozwoju” poprowadził dr n. med. Przemysław Zakowicz – lekarz specjalista psychiatrii dzieci i młodzieży, kierownik Oddziału i dyrektor medyczny Centrum Leczenia Dzieci i Młodzieży w Zaborze, adiunkt Collegium Medicum Uniwersytetu Zielonogórskiego, lubuski konsultant wojewódzki w dziedzinie psychiatrii dzieci i młodzieży. Omówił specyfikę funkcjonowania mózgu osób neuroatypowych, która przejawia się odmiennym sposobem przetwarzania informacji, komunikowania się z otoczeniem lub reakcją na bodźce zewnętrzne.
Tematykę ucznia ze spektrum autyzmu, w tym objawów, funkcjonowania i diagnostyki różnicowej, podjęła dr Małgorzata Moszyńska z Uniwersytetu Gdańskiego, kierownik Centrum Diagnostyki, Leczenia i Terapii Autyzmu oraz Poradni Zdrowia Psychicznego Dziecka przy Wojewódzkim Specjalistycznym Szpitalu Dziecięcym w Olsztynie. Zaprezentowała wczesne objawy spektrum autyzmu, jakościowe trudności w komunikacji i funkcjonowanie społeczne ucznia, a także omówiła etapy procedury diagnostycznej.
Zagadnienie „Rozpoznanie i wspieranie uczniów z zespołem ADHD – od objawów do diagnozy różnicowej” przedstawiła psycholog Agnieszka Ignatowicz-Witkowska, certyfikowana psychoterapeutka poznawczo-behawioralna. Podzieliła się z uczestnikami seminarium wiedzą z obszaru diagnozy i metod pracy z uczniem z ADHD.
O dzieciach z zespołem FAS mówiła pedagog specjalny Małgorzata Lipiejko – diagnosta FASD, diagnosta Centrum Diagnostyki, Leczenia i Terapii Autyzmu w Olsztynie. Natomiast prof. dr hab. n. med. Tomasz Wolańczyk – neurolog, specjalista psychiatrii dzieci i młodzieży, psychoterapeuta poznawczo-behawioralny, kierownik Kliniki Psychiatrii Wieku Rozwojowego Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego i Oddziału Klinicznego Psychiatrii Wieku Rozwojowego Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego – omówił mutyzm wybiórczy w kontekście neuroróżnorodności.
W panelu dyskusyjnym eksperci udzielili odpowiedzi na pytania uczestników wydarzenia, a także wymienili się swoimi doświadczeniami i dobrymi praktykami w kontekście działań na rzecz dziecka/ucznia i rodziny. Szeroki zakres tematyczny oraz wieloprofilowe ujęcie problematyki neuroróżnorodności podsumowano wnioskiem o potrzebie kontynuacji tego typu spotkań.
Dziękujemy za aktywne uczestnictwo w seminarium i zapraszamy do udziału w innych formach doskonalenia organizowanych przez ORE.





2 godzin temu









