Edukacja klimatyczna na każdym przedmiocie
We wrześniu 2026 roku w szkołach zacznie obowiązywać nowa podstawa programowa, nad którą Ministerstwo Edukacji Narodowej już pracuje. Dotychczas najgłośniej mówiło się o tym, jakie zmiany nastąpią w nauczaniu religii oraz na przedmiotach przyrodniczych. Zamiast biologii, chemii, fizyki i geografii w klasach IV-VIII będzie zintegrowany przedmiot przyroda.
Zmiany w nauczaniu będą dotyczyły jednak wszystkich przedmiotów w szkołach podstawowych i średnich, a także w edukacji przedszkolnej. MEN zdecydował, iż do szkół trafi nowy dział, który będzie uczniom przybliżał wiedzę z zakresu ekologii i zmian klimatycznych. Edukacja klimatyczna nie będzie jednak oddzielnym przedmiotem, a jej elementy będą wplecione w każdy z tych, których uczniowie już się uczą w szkole. Po prostu ta tematyka zostanie uwzględniona w nowych programach nauczania.
Resort edukacji powołał specjalny zespół ekspertów, który ma przygotować założenia niezbędne do ujęcia w nowej podstawie programowej. Specjaliści mają też stworzyć wytyczne o szkoleniach kadry pedagogicznej i współpracy z organizacjami pozarządowymi w temacie edukacji klimatycznej. "Naszym obowiązkiem jest przygotowanie uczniów do życia w zmieniającym się świecie" – podkreślała Joanna Mucha, wiceministra edukacji w rozmowie z mediami, gdy informowała o zagadnieniach klimatycznych, które mają pojawić się w programie nauczania.
Eksperci będą szkolić nauczycieli
MEN chce, by edukacja o klimacie była interdyscyplinarna i ponadprzedmiotowa, a równocześnie uczyła o lokalnych problemach w danej okolicy. Katarzyna Lubnauer, która również jest wiceministrą edukacji, na antenie radiowej Jedynki jakiś czas temu tak mówiła planowanym nauczaniu o klimacie:
"Nie będzie nowego przedmiotu, jakim miałaby być edukacja klimatyczna. Co więcej, treści klimatyczne już w tej chwili pojawiają się w wielu przedmiotach. Być może w przyszłości będzie ich więcej i będą bardziej usystematyzowane". Zaznaczała, iż chce wpleść elementy tej nauki także do nowego przedmiotu, czyli przyrody, ale chodzi o to, by zagadnienia klimatyczne były również poruszane np. na języku polskim.
Stąd wymagane będą szkolenia dla nauczycieli, które przygotuje zespół 36 specjalistów, wśród których są naukowcy, nauczyciele akademiccy i nauczycielki uczące w szkole, popularyzatorzy i aktywiści oraz edukatorzy ekologiczni. Zmiany w programie oraz elementy edukacji klimatycznej wejdą do przedszkoli i szkół podstawowych od I i IV klasy 1 września 2026 roku. W szkołach średnich edukacja klimatyczna będzie obecna od 1 września 2027 roku.
Jak możemy przeczytać w portalu dziennik.pl: "programy nauczania i podręczniki muszą być zgodne z podstawą, a nauczyciel ma obowiązek realizacji wszystkich treści w niej zawartych". Oznacza to, iż prawdopodobnie wraz ze zmianą programu nauczania, w szkołach niezbędna będzie wymiana wszystkich dotychczasowych podręczników.