Sekcja Edukacji Cyfrowej Komitetu Informatyki Polskiej Akademii Nauk opracowała dokument pt.
„Biała Księga – Sztuczna inteligencja w polskiej szkole. Wnioski, spostrzeżenia, rekomendacje”
(stan na maj 2025 r.). Jest to kompleksowe opracowanie dotyczące roli i konsekwencji wprowadzania narzędzi sztucznej inteligencji — w tym generatywnej AI — do systemu edukacji na poziomie szkoły podstawowej, ponadpodstawowej oraz szkół branżowych.
„Biała księga” prezentuje zarówno potencjał AI w pracy nauczycieli, uczniów i dyrektorów szkół, jak i wyzwania etyczne, prawne oraz organizacyjne związane z odpowiedzialnym wdrażaniem nowych technologii. Eksperci PAN podkreślają, iż człowiek – a nie narzędzie – powinien pozostawać w centrum procesu edukacyjnego, a AI ma pełnić funkcję wsparcia, a nie zastępstwa.
Opracowanie zawiera m.in.:
-
identyfikację zmian wynikających z obecności sztucznej inteligencji w edukacji oraz propozycje rozwiązań zwiększających efektywność nauczania,
-
diagnozę potrzeb szkolenia nauczycieli, dyrektorów i uczniów w zakresie odpowiedzialnego i bezpiecznego korzystania z narzędzi AI,
-
rekomendacje działań systemowych i instytucjonalnych dla szkół i organów prowadzących,
-
omówienie kluczowych aspektów etycznych, prawnych i społecznych wdrażania AI w oświacie.
Dokument został zaprezentowany we wrześniu br. w Ministerstwie Edukacji Narodowej.
Zachęcamy do zapoznania się z treścią „Białej księgi” oraz do wykorzystywania jej w działaniach planistycznych i szkoleniowych, m.in. przy:
-
planowaniu innowacji pedagogicznych,
-
organizacji doskonalenia nauczycieli i kadry kierowniczej szkół,
-
opracowywaniu regionalnych strategii edukacji cyfrowej,
-
promowaniu odpowiedzialnego korzystania z AI w edukacji.
Sekcja Edukacji Cyfrowej PAN prowadzi dalsze prace nad przełożeniem rekomendacji na praktyczne działania na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym.















