Matura chemia 2025. Doszło do nieprawidłowości? Mamy stanowisko CKE

8 godzin temu
Ostatnio do sieci trafiło niepokojące nagranie pasjonata chemii, który ujawnił, iż według niego w arkuszu maturalnym 2025 doszło do pewnych nieprawidłowości. Mężczyzna przekonywał, iż według niego, zadanie jest nieprawidłowo sformułowane. Odezwaliśmy się do CKE z prośbą o stanowisko w tej sprawie.- W nieszczęsnym zadaniu numer 8 nie da się tak otrzymać kwasu bromowodorowego. Już pominę, iż za taką aparaturę student drugiego roku po prostu wyleciałby z laboratorium. Albo ja jestem za głupi i nie rozumiem prostego tekstu, albo coś tutaj nie trzyma się kupy - zaczął pan Damian w tiktokowym nagraniu, przyznając, iż jego zdaniem, zadanie jest zwyczajnie źle skonstruowane i nie powinno trafić do arkusza (Zobacz: Zadanie maturalne wzbudziło wątpliwości chemika. Oto jaką odpowiedź dostał z CKE).
REKLAMA


Zadanie, o które toczy się dyskusja screen CKE


To zadanie z arkusza z chemii budzi wątpliwości. CKE komentujeOdezwaliśmy się do CKE z prośbą o stanowisko w sprawie domniemanych nieprawidłowości i wątpliwości, a także ogólną weryfikację arkusza. Według organu zadanie w żaden sposób nie sugeruje, iż jest to reakcja, która tam zachodzi. Natomiast jeżeli chodzi o ilustrację, to zdaniem CKE, jest to jedynie zestaw obrazujący przebieg doświadczenia. Przekonują też, iż zadanie zostało skonstruowane tak, aby zdający mógł na podstawie wykonanych obliczeń udzielić odpowiedzi na pytanie."W arkuszu maturalnym w informacji wstępnej do zadania 8. podano, iż w celu otrzymania kwasu bromowodorowego przeprowadzono doświadczenie, w którym użyto stężonego kwasu siarkowego (VI) i stałego bromku potasu. Zgodnie z dalszą częścią informacji, w warunkach doświadczenia zachodzi reakcja, która jest podstawą do wykonania obliczeń" - przekazano nam. Dodano także, iż ani materiał wprowadzający, ani polecenie do zadania w żaden sposób nie sugerują, iż w prezentowanym procesie zachodzi tylko zapisana w zadaniu reakcja lub iż jest to metoda przemysłowa otrzymywania kwasu bromowodorowego.


Wprowadzenie do treści zadania reakcji współbieżnych czy następczych utrudniłoby interpretację problemu i strategię jego rozwiązania, a zadanie takie wykraczałoby poza podstawę programową- poinformowano nas i wskazano, iż wszystkie uwagi są przez ekspertów z CKE wnikliwie rozpatrywane w trosce o wysoką jakość materiałów egzaminacyjnych.CKE poprosiło o konsultację chemika. Przesłano nam odpowiedźAby nie być gołosłownym, Centralna Komisja Egzaminacyjna zwróciła się z prośbą o opinię do pracownika naukowego, profesora akademickiego. Jego odpowiedź przedstawiono w przesłanym do nas stanowisku. "W zadaniu 8. zdający ma obliczyć wydajność, ponieważ w przedstawionym procesie zachodzą reakcje współbieżne. jeżeli zadanie ma jednoznaczne rozwiązanie, przeszło weryfikację od strony metodycznej, to może być oparte na dowolnie abstrakcyjnej reakcji, o ile jest to wprost podane w treści zadania – której piszący nie mogą zmieniać. Od strony egzaminacyjnej nie ma możliwości, żeby rozwiązać to zadanie inaczej, podając własną reakcję. Zdający nie ma formułować oceny, czy przebieg zaprezentowanego doświadczenia jest taki, jak przedstawiono, czy inny - i jaki. Metodycznie zadanie jest poprawne, a wątpliwości, czy w danych warunkach reakcja ma dany przebieg, o ile nie jest to poleceniem, na które odpowiedź ma wymyślić maturzysta na egzaminie, jest w przypadku tego zadania drugorzędne. Zwłaszcza iż wiele reakcji, zarówno organicznych jak i nieorganicznych, przedstawianych na poziomie szkoły średniej, zachodzi inaczej lub potrzebuje specjalnych warunków, które często się przemilcza lub pomija" - wskazuje naukowiec i dodaje, iż metodycznie zadanie jest poprawne, a wątpliwości, czy w danych warunkach reakcja ma dany przebieg, o ile nie jest to poleceniem, na które odpowiedź ma wymyślić maturzysta na egzaminie, jest w przypadku tego zadania drugorzędne.Wiele reakcji, zarówno organicznych jak i nieorganicznych, przedstawianych na poziomie szkoły średniej, zachodzi inaczej lub potrzebuje specjalnych warunków, które często się przemilcza lub pomija- podsumowuje.


Matura z chemii 2025. Czy w arkuszu były nieprawidłowości?Centralna Komisja Egzaminacyjna nie zgadza się zatem z tezami stawianymi przez nauczyciela i informuje, iż dokłada wszelkich starań, aby zadania od strony merytorycznej nie tylko odpowiadały współczesnej wiedzy chemicznej, ale były zgodne z metodyką egzaminacyjną i z dydaktyką chemii na poziomie szkoły ponadpodstawowej.Zadania są dostosowane do podstawy programowej i często uproszczone tak, żeby nie wprowadzać niepotrzebnych elementów, zwłaszcza takich, które nie wpływają na sposób rozwiązania. Zadania maturalne są skierowane do zdającego, który w przebiegu nauki w szkole ponadpodstawowej opanował wymagania ogólne i szczegółowe znajdujące się w podstawie programowej- informuje organ.
Idź do oryginalnego materiału