Firma Nike została założona w 1964 roku przez Phila Knighta i Billa Bowermana. Początkowo jako Blue Ribbon Sports, by w 1971 zostać przemianowaną na w tej chwili znaną nam nazwę. Dziś to jedna z największych marek w dziedzinie odzieży, obuwia i sprzętu sportowego, a logo? Rozpoznajemy od razu. Można by sądzić, iż stworzenie tak kultowego znaku wymagało nakładu miesięcy pracy i sztabu najlepszych grafików. Tymczasem prawda jest zgoła inna.
REKLAMA
Zobacz wideo
Ile Carolyn Davidson zarobiła w Nike? Za wykonanie projektu otrzymała zaskakującą dziś stawkę
W 1969 roku Davidson, studiując na wydziale projektowania w Portland State University, poznała Phila Knighta. Wspólnie z Billem Bowermanem tworząc Blue Ribbon Sports, mieli ambicję rozwijać swoją markę, dlatego potrzebowali oryginalnego logo i nazwy. Bogini zwycięstwa Nike stała się inspiracją.
Zadanie zaprojektowania logo marki zostało powierzone Carolyn Davidson, która w tym czasie potrzebowała zarobić na zakup farb olejnych. Knight przekazał jej krótkie wytyczne i ze względu na napięty harmonogram nie pozostawił jej wiele czasu. Studentka pracowała głównie nad manualnie rysowanymi projektami butów. Pierwsze efekty tworzenia przedstawiła założycielom marki w małej, skromnej sali konferencyjnej w Oregonie.
Zaproponowała kilka wersji, które nawiązywały do skrzydeł bogini zwycięstwa. Cztery opcje nie spotkały się z entuzjazmem i zostały odrzucone. Wybrano "Swoosh", czyli synonim energii, ruchu i dynamiki. - Nie przypadły mi one zbytnio do gustu, ale pewnie po jakimś czasie mi się spodobają - miał skomentować wówczas Phil Knight, cytowany przez nike.com. Za swoją pracę, która zajęła jej łącznie 17,5 godziny, otrzymała 35 dolarów, zgodnie z ustaloną stawką 2 dolarów za godzinę.
Gdzie jest teraz Carolyn Davidson? Proste szkice przekształciły się w symbol sukcesu
Pomimo początkowych wahań logo zostało zarejestrowane 18 czerwca 1971 roku, a znaczek "Swoosh" stał się oficjalnym symbolem Nike w 1984 roku. Dziś Davidson jest uznawana za "matkę" sukcesu marki. Po pierwszej współpracy kontynuowała pracę dla firmy Nike. Do jej głównych zadań należało zajmowanie się komunikacją i reklamą. Tworzyła plakaty, ulotki i slogany, aż do 1975 roku. Aby uhonorować jej wkład w sukces maki, Phil Knight podarował jej złoty pierścień w kształcie "Swoosh" z małym diamentem na szczycie krzywizny. Oprócz tego otrzymała certyfikat własności logo oraz znaczną liczbę akcji firmy.
Zachęcamy do zaobserwowania nas w Wiadomościach Google.